Rökförbud utomhus - JAAA!

2012-07-28 » 12:00:00 / Kategori: Bögen i Fokus / KOMMENTARER (54)

 

 

Källa.

Jag hoppas detta träder i kraft. Sen när detta har förbjudits kan väl rökande balkonggrannar också förbjudas?

Min mamma har rökt hela sitt liv men anpassar sig efter icke-rökare. Hon röker inte om grannarna har dörr/fönster öppet utan då går hon iväg en bit. Hon röker inte heller på uteserveringar och liknande.

Men en del rökare är så förbaskat nonchalanta och blossar på överallt helt ignorerandes om vem som sitter bredvid. Som jag skrev förut - som att det är vi ICKE-rökare som är problemet och att det är vi som borde anpassa oss?!

Eftersom det inte längre får rökas inomhus på krogarna (thank goood) kan de väl ta bort det på uteserveringar också? Många ställen kan jag acceptera att folk vill röka på, men det är så äckligt att sitta och äta och känna hur en inrökt doft kommer osandes från bordet bredvid. Rökare andas åtminstone in röken genom ett filter, medan vi passiva rökare får skiten som blir kvar rakt ner i våra lungor.

Vad tycker du, som icke-rökare eller rökare? Bra? Dåligt? Skit? Töntigt? På tiden?




Kommentarer
Petra
2012-07-28 / 12:29:22 » Blogg/Hemsida: http://jotjena.blogspot.com

På tiden tycker jag! Håller med dig, att sitta på en uteservering och käka, samtidigt som någon blossar för glatta livet vid bordet jämte är ohyggligt! Jag tappar matlusten. Rök om ni vill men utsätt inte mig för skiten.

Diana
2012-07-28 / 12:32:19 » Blogg/Hemsida: http://daenyras.blogg.se

JA! Jag hoppas verkligen detta går igenom.
Håller med om att man inte vill smaka på röken när man sitter och äter sin goa (dyra) mat ute!

Näe, förbjud skiten!

Jimmy Whoo
2012-07-28 / 12:41:59 » Blogg/Hemsida: http://jimmywhoo.se

JA det är på tiden. Rökare generellt är otroligt nonchalanta mot ickerökare. De riktigt våldtar våra lungor med deras pestpinnar...

Steffi
2012-07-28 / 12:56:20

Jag röker inte, men jag kan faktiskt tycka att andra icke-rökare kan sluta gnälla! Det minsta man kan tillåta är ju att rökare ska få röka på sina jävla balkonger åtminstone. OM nu en icke-rökare vill vädra ur lägenheten så får de väll be om en timmes respit eller något.
Någon frihet ska väll rökare få ha!

Svar: Det där med balkonggrejen är ju mer av en liten rolig petitess, att det vore roligt om det också försvann. Klart det logiskt sett inte går att förbjuda där, då det är deras eget boende och så länge man röker utomhus är då det bra mycket bättre än folk som röker inomhus. Men det är inte så fräscht när man kanske själv sitter på balkongen och äter och det kommer massa ciggdoft upposandes.
Sen tycker jag det är vår rätt som icke-rökare att få klaga lite. Jag klagar inte på något annat här i samhället så. Klart man även borde förbjuda annat som exempelvis alkohol också då, men det är något som förstår individen själv och som inte stör omgivningen (såvida de inte är dräggel som förstör saker och håller på eller är allmänt fylledryga). / Gaymasen
Christoffer

Steffi
2012-07-28 / 12:56:30

Jag röker inte, men jag kan faktiskt tycka att andra icke-rökare kan sluta gnälla! Det minsta man kan tillåta är ju att rökare ska få röka på sina jävla balkonger åtminstone. OM nu en icke-rökare vill vädra ur lägenheten så får de väll be om en timmes respit eller något.
Någon frihet ska väll rökare få ha!

Annika
2012-07-28 / 13:16:13

Jag hoppas verkligen att det går igenom! Jag tål inte röken och blir sjukt irriterad om någon står på till exempel busshållplatsen och röker. Jag kan liksom inte gå därifrån bara för att de röker eftersom jag ska med bussen :tired:

Fian
2012-07-28 / 13:17:30 » Blogg/Hemsida: http://familenfinell.blogg.se

Jag tycker förslaget är jättebra. Läste om det i Aftonbladet eller Expressen och där hoppades någon på något allergiförbund (tror jag det var) att förbudet ska gälla uteserveringar, balkonger, perronger och busshållplatser. Jag kan bara hålla med. Fram med förbudet NU.

lovisa
2012-07-28 / 13:21:09 » Blogg/Hemsida: http://lovisaglennfalk.blogg.se

Verkligen skitbra!! Jag tycker det handlar lite om social kompetens att man inte röker bland folksamlingar.

Li
2012-07-28 / 13:31:17 » Blogg/Hemsida: http://attvaraawesome.blogspot.com

Tycker man borde förbjuda alkohol också som gör folk till dräggiga äckelsvin och så tror de man kan bete sig hur som helst och grisa runt och vara allmänt vidrig mot sina medmänniskor, men det är "lustigt" för de är ju berusade. Fy fan.

Är också emot rökning och tycker det är vidrigt men tycker det är dumt att pga det kollektiva alkoholberoendet i Sverige så är det hur okej som helst att bete sig som ett svin ute pga att man dricker så jävla mycket alkohol. Fyyy.

ellen
2012-07-28 / 13:35:05 » Blogg/Hemsida: http://ellencsordas.blogg.se/

Jag röker inte och jag tycker att det låter som en bra ide. Framförallt är det jobbigt när man ska vänta på tåget.

Ylva
2012-07-28 / 13:37:37 » Blogg/Hemsida: http://ylvaberg.shapemeup.se

Jag stör mig som mest på när de står i buskuren och röker, speciellt om det regnar. Det blir som att man tvingar sin omgivning till passiv rökning. Sedan är det hemskt när gravida röker, vadå riskera barnets hälsa?

Fina Frun
2012-07-28 / 13:38:20 » Blogg/Hemsida: http://finafrun.se

Kan bara hålla med!
Rökarna orkar ju aldrig förflytta sig längre än precis utanför ytterdörren också. Så när man är tex på bio, så får man armbåga sig genom en rökmaffia.

Anonym
2012-07-28 / 14:25:35

Igår när jag var på stranden kom det ett grymt snyggt gäng människor och satte sig några meter bort, fullt påklädda och med sina Iphones i högsta hugg osv. Efter några minuter märker jag och min polare att det luktar rök och ser att det är det gänget som sitter och röker, så himla äckligt. På stranden, av ALLA platser?! Så extremt otrevligt och ofräscht, tycker jag :c

Svar: Ja det är inte så trevligt. Visst kan man som icke-rökare flytta på sig, men grejen är ju den att det kan likaväl komma några nya rökare och sätta sig bredvid så det är liksom meningslöst. Rökare borde flytta på sig. :) / Gaymasen
Christoffer

Lisa
2012-07-28 / 15:04:21 » Blogg/Hemsida: http://littlemisslis.blogg.se

Jag tycker att man som rökare ska ha respekt för sin omgivning, för det är man själv som valt att röka, inte omgivningen som blir utsatt för det som valt åt en. Dock tycker jag att ens balkong ska gå bra att röka på, för att det är en del av ens hem. Tror det kan bli lättare för folk att sluta röka om det inte är lagligt offentligt.
Jag har ju slutat röka(3 och en halv vecka! Så fortfarande en färsking haha), men även när jag rökte så försökte jag tänka så gott jag kunde på andra. Så att gå nära dörrar och öppna fönster och röka gäller inte för alla rökare. Jag undvek att röka bredvid barn och jag flyttade mig hela tiden så att röken blåste bort från mina icke-rökande vänner.

Men jag tror tyvärr att det kommer fortsätta rökas på samma sätt oavsett om det blir förbud eller inte, iaf bland dom som tycker att rökning är okej, och med okej menar jag folk som inte inser hur farligt det är för hälsan. Finns alltför många såna, faran med rökning borde tas upp i skolor och vara prov på oftare, exempelvis få föreläsningar från någon som drabbats av cancer pga rökningen eller drabbats av andra konsekvenser.
Tänk att fram till 50-talet i USA så ansågs rökning som en slags medicin, att det var BRA för en, läkare förskrev det ofta till patienter mot olika sjukdomar.

Bloggsara
2012-07-28 / 15:44:58 » Blogg/Hemsida: http://sarabloggar.wordpress.com/

Tycker det är bra! :)

annely
2012-07-28 / 15:51:04

Wohoo!
Äntligen kanske man som ickerökare kan sitta ute på uteserveringar och faktiskt NJUTA, samma sak på stranden och andra platser där man är "stationerade" (om du förstår vad jag menar).

Jimmy Whoo
2012-07-28 / 16:00:17 » Blogg/Hemsida: http://jimmywhoo.se

Jag förstår inte hur folk kan försvara Ballerökare, DU som röker på din balkong stör mig som granne lika mycket där som om det vore på en uteservering.

Jag kan inte njuta av friska luften på min balkong om du nedanför mig sitter och suger på din cancerpinne. Luften ska vara ren så kom inte och förpesta den för din omgivning! :love:

Hayley
2012-07-28 / 21:05:28 » Blogg/Hemsida: http://hayleys.se

Ge rökarna sånna där rökrutor, då kan de ju blossa för glatta livet och även njuta utav passivrökning med. Då slipper vi som inte röker och som är allergiska att anpassa oss. Jag är sjukt glad över att de slutade röka inomhus. Jag kunde ju inte ens gå ut och äta med min mamma, tål inte nikotin får utslag över hela kroppen. Kan inte minnas sist jag satt på en uteservering och åt i lugn och ro, detta är glada nyheter!

Busamedemla
2012-07-28 / 22:53:30 » Blogg/Hemsida: http://www.busamedemla.se

Jag har snart varit rökfri i två år nu (hurra hurra) men var som din mamma. Jag rökte sällan på offentliga platser och gjorde jag det gick jag undan och visade hänsyn. Eftersom jag jobbar me barn så var jag alltid rökfri på dagtid och nyduschad med rena kläder varje morgon för att inte förpesta mina 1-3 åringar. Till slut så orkade jag inte krångla så jag la av, bara sådär. Sköööönt!

Tyckte resan då som rökare att det borde förbjudas på allmänna platser. Tycker det är extra jobbigt nu med min halvmånadersbebis när någon kommer blossandes på stan i närheten av oss, att någon så liten och oförstörd skall behöva få andas in gift i sina lungor. Bara för att en annans jävla rättigheter till att långsamt ta kol på sig själv. Nä. Bort med skiten!!

Annie
2012-07-28 / 22:57:40

Tycker också rökare kan visa mer hänsyn - passiv rökning är faktiskt farligare än att röka själv. Jag vill inte utsättas för det - men det är ju stort sett omöjligt om man sitter på en uteservering eller liknande .Desstuom har jag en fantastisk trevlig granne som röker på sin balkong ovanför mig. Fönstren som vetter ut där är de enda fönster jag kan öppna - får jag itne lov att vädra i mitt eget rum utan att få in allt :( Suck. Jag röstar JA för att förslaget godkänns.

Therese/zill
2012-07-28 / 23:02:55 » Blogg/Hemsida: http://zill.bloggplatsen.se

Ehm... Med risk för att bli påhoppad... Jag som rökare tycker att det är sjukt bra att inomhus-rökningen är olaglig, men, att förpassa oss till rökrutor känns lite som att sätta oss i bur. Jag vill inte slå mig för bröstet, men jag vill nog påstå att jag är ganska hänsynsfull; jag röker inte i väntkurer, jag röker aldrig eller sällan på uteserveringar (om jag inte sitter i utkanten av den & det är bra luftgenomströmning "utåt"). Min balkong är min, och där gör jag som jag vill (jag har dessutom ingen balkong bredvid mig, bara dem ovanför & under). Jag tycker det är jävligt störande att höra mina grannar genom väggarna när dom spelar musik med mycket bas i, trots att klockan är efter 22. Ska vi förbjuda det också?

carola t
2012-07-28 / 23:08:43 » Blogg/Hemsida: http://katatrof.blogspot.com

Helt rätt! Åtminstone på uteserveringar och perronger. På stranden kan det vara lite svårt, och jag gissar på att det inte kommer följas där särskilt bra. Jag är själv rökare, och här där vi bor har stans populäraste uteservering skaffat rökförbud. Riktigt bra tycker jag!! Jag tycker alltid att det är viktigt att visa respekt för andra människor, och det gäller framförallt en sak som rökning. Finns ingen anledning att jag skulle tvinga på andra det val som jag har gjort! Att inte röka i ansiktet på andra på uteserveringar, busskurer och perronger tycker jag är självklart. Däremot kan jag bli lite irriterad om jag sitter och röker på en gräsmatta eller strandplätt, och det kommer någon och sätter sig bredvid som sen börjar klaga. Har man valt att sätta sig bredvid nån som röker får man stå ut. Som sagt, respekt är huvudordet! Visade folk det skulle nog inte rökförbud ens behövas....

Jesus
2012-07-28 / 23:12:04

Det existerar ingenting som heter passiv rökning utomhus. Det enda du känner är doften, och en doft är inte tillräcklig grund för ett förbjud - som dessutom är integrietskränkande och på snudd till att omyndigförklara folk.

Passiv rökning inomhus däremot. Det är en helt annan sak. Det är direkt farligt, och det är bra att det förbjöds.

Ps. Jag röker inte själv, om det nu är viktigt.

Svar: ... Men om jag sitter bredvid en person som röker och röken kommer på mig och ner i mina lungor måste det ju vara mer än bara en doft? / Gaymasen
Christoffer

s p i n d e l t j e j e n (och lilla Pyret i magen)
2012-07-28 / 23:13:33 » Blogg/Hemsida: http://www.spindeltjejen.se

Ja tack. Bort med skiten överallt! De som vill dö i förtid kan väl stå och gasa ihjäl varandra inom stängda dörrar då istället? ;-P

Tycker det är äckligt med alla mina 5 grannar som röker. Det luktar ju nästan rök konstant i min lägenhet om jag vill ha balkongen öppen. Och nu när jag inte har det och det är sommar så har vi 27 grader inne istället och får ingen luft. Bara att välja. Halvt kvavd luft eller rökförgiftad luft inne.... :)

Lotta
2012-07-28 / 23:24:11 » Blogg/Hemsida: http://systerc.blogspot.com

Jag antar att du som röker på balkongen gör det för att det inte ska lukta rök inne? Tror du att dina grannar vill att det ska lukta rök inne hos dom? Våra grannar två våningar mer röker på balkongen och de gör att vi inte kan ha vårat sovrumsfönster öppet. Jag har valt att sluta med skiten då vill jag inte utsättas för grannarnas rök.

Elin
2012-07-29 / 00:18:58 » Blogg/Hemsida: http://superficialragdoll.blogg.se/

Under mina 16 år som rökare har jag alltid visat hänsyn. Tycker det hör till vanligt folkvett. Tycker det vore bra om rökning hänvisades till särskilda platser. Däremot blir jag lite sur över denna häxjakt på rökares eget val att långsamt ta livet av sig. Om det ska vara förbjudet överallt kan man ju lika gärna förbjuda rökning. Men det gör man inte, för att det handlar om pengar. Man spottar på rökarna samtidigt som man glatt frotterar sig med stålarna det handlar om.

Elin
2012-07-29 / 00:25:21 » Blogg/Hemsida: http://superficialragdoll.blogg.se/

För övrigt vill jag ta er alla ur villfarelsen att rökare inte vet hur farligt det är. Det vet vi alla! Skolan informerar och har egna sluta röka-kurser och antirökklubbar som premierar rökfria klasser med pengar. Alla vuxna vet att det är skitfarligt. TTill och med förbjudet på arbetstid på t.ex. min arbetsplats. Precis som man vet att alkohol är. Det är spännande när man är tonåring, just för att man vet att det är farligt, och ett fruktansvärt starkt beroende när man är vuxen. Att sluta röka pga tryck från omgivningen är hopplöst. Man måste verkligen komma till det beslutet på egen hand.

Therese
2012-07-29 / 02:03:18

Jag bor i Piteå och på två av stadens uteserveringar/krogar har de satt rökförbud utomhus fram till kl 22, just för att man ska slippa röken när man äter. Jag tycker det är jättebra att det satt rökförbud där i och med att det ändå är en så pass instängd plats och det är riktigt äckligt att andas in massa rök när man sitter på en restaurang, inne som ute. Men på perronger osv, det är väl kanske att ta i? Nog för att det stör mig otroligt när man tex går på stan och någon framför tänder en cigg och all rök kommer som ett moln mot en. Men vi som inte röker har ju möjlighet att ta ett par steg åt sidan om röken kommer rakt på oss, för som Jesus skriver är det ju bara lukten vi känner. För börjar de förbjuda det utomhus, vart kommer de dra gränsen då i så fall? Perronger, badplatser, busstationer, gågator inne i städer, marknader, parker, festivaler?? Börjar de förbjuda det där det är mycket folk i allmänhet så kommer ju rökarna inte ha någonstans att ta vägen tillslut.
Visst, rökning är en dålig och farlig ovana som jag inte alls gillar men de som röker måste väl få göra det om de vill? Vi har ju ändå ett fritt val gällande oss själva och alla har vi ju ovanor, så blir det inte fel att nästan kränka vissa pga just deras ovana?

Svar: Du har så rätt så!
Men rökförbud medan man äter (som de har där fram till 22) är ju superbra. För visst är det en krog och kvällstid när man är ute och dansar så kan väl folk få röka där ute. Visst vore det skönt att slippa det helt men förstår ju att rökarna måste röka någonstans. Men det är rätt nasty, som på öltält på festivaler, där det blossas öööverallt. Och visst kan jag gå undan - men vart? Det röks ju överallt. Det är en svår fråga men just uteserveringar tycker jag vore bra att förbjuda rökning på. Åtminstone fram till ett visst klockslag, medan man äter. / Gaymasen
Christoffer

Linnéa
2012-07-29 / 03:30:12

ÄÄNTLIGEN!! Ibland får man hopp om mänskligheten :)

frida i thailand
2012-07-29 / 07:51:40 » Blogg/Hemsida: http://nude.blogg.se

Skäms för att säga det men jag röker. Försöker sluta och det går väl faktiskt ganska bra kan jag säga. MEN det hade varit tusen gånger lättare att sluta om man inte fick röka hur som helst. Är jag någonstans där man inte får röka så gör jag det inte, men får man då kan jag köra på hur mycket som helst.
Tycker att det skulle vara ett bra förbud!

Tyvärr finns INGA sånna här regler i Thailand där jag bor :( Här sitter pappor och röker med sina små spädbarn i famnen.. Usch.

Linn
2012-07-29 / 07:54:19

Äntligen!!!!

Åh vad jag hoppas att det går igenom!!

O det med balkongen också, jag vaknar varje morgon av att först grannen hostar lungorna ur sig o sen kommer ciggdoften, eller stanken snarare! O den kommer även om fönstret är stängt..

Men på uteserveringen, där folk äter är det självklart att det inte ska rökas. Så jävla äckligt!

Elin
2012-07-29 / 08:02:16 » Blogg/Hemsida: http://cambiamento.blogg.se/

Jag trodde redan att det var förbjudet på uteserveringar Ôo Skulle aldrig sätta mig och röka på ett sådant ställe, när andra människor sitter och har trevligt liksom.

Jeanette
2012-07-29 / 09:12:56 » Blogg/Hemsida: http://nettanbutterfly.blogg.se

Jag tycker absolut att det är på tiden! Hade hoppats på att rökförbud på balkonger skulle vara med också men det kanske kommer. På sommaren vill man ju gärna vädra utan att det kommer in röklukt i lägenheten. Alla har inte valmöjligheten att öppna fönster på andra sidan och vädra där istället. Nu har ju turen att jag inte verkar ha grannar som röker på balkongen men så kanske inte alltid är fallet.

Amanda
2012-07-29 / 09:31:24

Hurra! Gärna för mig! Avskyr cigarettrök. Att man fortfarande får röka på uteserveringar tycker jag är helt åt skogen.

Elin
2012-07-29 / 09:47:44 » Blogg/Hemsida: http://superficialragdoll.blogg.se/

En sak till! Det kan vara värt att fundera över skillnaden mellan att uttrycka hat mot rökning och hat mot rökare. Det är liksom ok att se ner på den som missbrukar nikotin och säga att man "hatar rökare". Som att man vore mindre människa än alkoholister, anorektiker eller spelmissbrukare.

Mats
2012-07-29 / 09:53:52

Men för...vilket ovanstående präktigt gnäll.Först jagades rökarna ut ur lokalerna för att ni icke-rökare skulle sitta inne, nu ska ni alla plötsligt sitta ute för att man just utökat ute-serveringarna för rökarna.Ni kräver jäkla mycket tolerans i andra frågor, reflektera lite över det ni.

Förresten är rökning gott, avslappnande och vem skulle vilja se Betty Davis,Marlene dietrich eller John Collins utan en cigg

prinsessanadia
2012-07-29 / 10:31:04 » Blogg/Hemsida: http://www.prinsessanadia.se

Har varit rökare i 10 år och ickerökare i 2 år. (Nåja, en och annan festcigg slinker ner, men annars rökfri). Och jag är absolut för ett rökförbud. Tycker inte heller att det är skittrevligt att sitta och käka bredvid någon som röker. Sen tror jag att det är bra att vi gör det mindre acceptabelt att röka så att färre börjar.

Och ja, de flesta rökare tycker att det är deras rättighet att röka vart fan de vill. Så var det även för mig. Tyckte att det var ickerökarna som fick flytta på sig om de nu tog skada. Nu har jag ju tagit mitt förnuft till fånga och fattar att det inte är ickerökarna som ska anpassa sig, utan de som röker. Det är dom som har ett beroende inte ickerökarna och då ska inte heller ickerökarna behöva drabbas av beroendet.

prinsessanadia
2012-07-29 / 10:41:59 » Blogg/Hemsida: http://www.prinsessanadia.se

Therese/zill: Det finns ju redan regler som säger att man inte får störa sina grannar, vilket gäller även innan kl 22. Efter 22 ska det i många fall vara knäpptyst och innan 22 får man inte göra något som stör sina grannar.

Therese
2012-07-29 / 11:41:28 » Blogg/Hemsida: http://panhed.blogg.se

HELT RÄTT!!!! Det är fasen på tiden alltså! Är så less på alla "rökpuffar" som man får i ansiktet när man går på stan eller dylikt.. Hoppas det förbjuds helt i framtiden! :)

Mats
2012-07-29 / 11:55:03

Kommentarerna här lukatr så mycket intolerans, självpräktighet och hälsofacism att jag blir riktigt mörkrädd.Att ens göra det till en fråga om rökning på uteserveringar övergår mitt förstånd.

Tess
2012-07-29 / 15:29:43

Tycker helt klart att det ska förbjudas!

men också att dom ska ge böter eller något åt föräldrar som sitter med ett barn i knät samtidigt som den röker! eller sitter brevid vagnen och röker!

det är ju skattebetalarna som måste betala för barnets sjukvård sen (allergi, astma, cancer m.m) så då måste skattebetalarna också få lov att minimera skadorna som föräldrarna utsätter barnen för!
utsätta ett barn för rök är lika med barnmisshandel (fast nästan värre, för om någon slår barnet så kan iaf soc gå in och förhindra det, men rökning får fortgå..!?)
om en förälder dricker vid sitt barn så kan till och med soc ta ifrån barnet, men rökning är tydligen okej..

idioti

Mats
2012-07-29 / 16:32:09

Tess

Det vore bättre om sådana som du höll er hemma i era kliniska lukkfria hem, lika själsdöda som de rökfria barerna på stan.Nordkorea skulle nog passa, men nej, där röks det ju ganska fritt.Man häpnar över viilka problem vissa människor har och har de inga söker de upp dem.Har lust att börja röka igen bara för att uppröra sådana som dig

Tess
2012-07-29 / 20:16:29

Mitt hem luktar hund, mat och nybakat för det mesta faktiskt :)

och på vilket sätt är ett rum som inte luktar rök själsdöda? snarare så är dom mer fulla med liv än rökfulla vidriga rum som förgiftar alla som är där!

förresten så betalar man för att gå in på en bar för att dricka, snacka, kanske sjunga karaoke, kolla på sport och umgås
men du betalar INTE för att få förpesta luften eller göra dina medmänniskor sjuka (vilket ju allergiker och astmatiker ju faktiskt blir av rök!)


din själ består alltså av äcklig, giftig förpestade rök?
trevligt..

sen finns det en helt del fler aspekter av rökning än just lukten..
och nej, bara för att man trodde det var bra att röka förut betyder inte det att det är "okej" nu!
eller ja, om du nu vill göra allt dom trodde var bra förut så kan du ju lika gärna täta ditt hem med asbest, käka lite kvicksilver och åderlåta dig när du har en förkylning..

elepelebus
2012-07-29 / 21:57:07 » Blogg/Hemsida: http://elepelebus.blogg.se

Hey sexyyy! Lätt bästa beslutet någonsin bort med skiten. jag röker till och från (hur man nu lyckas med det) men tycker själv det kan va skit att va kring rökande om jag inte väljer det själv. så förstår att äkta ickerökare har riktigt ont av det.

Jesus
2012-07-29 / 22:05:04

Svar: Ja, alltså, det är rök - men gifterna har rökaren redan andats in och det som finns kvar stiger fortare än kvickt upp i luften. Det som syns, känns och luktar är bara själva röken.
Man kan likna det vid en joint. Passiv rökning kan inte göra dig hög såvida du inte sitter i ett helt oventilerat rum. Det vara syns och luktar.

Jag förstår att många tycker rökning är jobbigt, men jag ställer mig väldigt avvaktande till sånhär hetsjakt. Folk bara köper det som sägs utan att ifrågasätta det.
...Ungefär som under andra världskriget.
Yeah I went there!

Svar: I see! Visste jag faktiskt inte. Dock tror jag ändå att det påverkar ens lungor liiite om än inte mycket kanske. Men ändå. Det är ofräscht att stinka rök, i alla fall när man själv inte är rökare och inte vill lukta rök. Jag bryr mig inte i att folk röker, jag vill bara inte själv utsättas för det något vidare. Om jag går förbi någon som röker bryr jag mig inte, men om jag sitter och äter så vill jag gärna inte känna rökdoft som förstör och förpestar min mat(stund). :) / Gaymasen
Christoffer

Lili
2012-07-29 / 23:24:13

Oavsett om man är för ett utökat förbud eller inte, så är det att inte röka som skall vara norm.
Ang passiv rökning utomhus- giftigt eller ej, min son med svår astma kan inte vistas på uteservering ens om en enda person röker i närheten,utan att få ett astmaanfall . Så något mer än bara lukt är det definitivt. Andra "lukter" tål han, dock ej parfym.

Svar: Urkas när det är så! Och det är ju framförallt det man bör ta hänsyn till - de som verkligen inte tål eller klarar av rökdoften. Jag menar, jag klagar för att det är äckligt men jag blir ju inte dålig av det men de med astma är det desto värre för. / Gaymasen
Christoffer

Therese/zill
2012-07-30 / 12:02:00 » Blogg/Hemsida: http://zill.bloggplatsen.se

SV: Alltså, apropå att samla ihop oss rökare i sk rökrutor, tycker jag skulle kunna funka på nått sätt, om det löstes smart. Och sedan tycker faktiskt jag, även om jag är rökare att det är ganska äckligt att få rök i nyllet när jag äter. Därför skulle jag inte ha några problem med att det skulle införas rökfri tid på div. restauranger/uteserveringar. Det vore en himla smart lösning på just det problemet; rök i ansiktet när man äter.

Tilda
2012-07-30 / 12:19:52 » Blogg/Hemsida: http://tilda-s.se/

Håller med dig. Särskilt det med att det nästan blir så att man som icke-rökare är den som får anpassa sig. Satte sig en kvinna bredvid mig i en busskur och började röka en gång, och istället för att säga något blir det att jag är den som reser mig upp och ställer mig en bit ifrån...

Tilda
2012-07-30 / 12:19:55 » Blogg/Hemsida: http://tilda-s.se/

Håller med dig. Särskilt det med att det nästan blir så att man som icke-rökare är den som får anpassa sig. Satte sig en kvinna bredvid mig i en busskur och började röka en gång, och istället för att säga något blir det att jag är den som reser mig upp och ställer mig en bit ifrån...

Sara
2012-07-30 / 16:24:43 » Blogg/Hemsida: http://sarabacksbacka.blogg.se

Jag håller helt med dig!

Du skrev ju om rökning för ett tag sedan också (då när ni var på festival) och då skrev jag ju att jag blev så arg på såna som röker mitt i publiken och hoppar och har sig. Gissa vad som hände nu i helgen när jag var på festival i Mariehamn?! Sönderbrända strumpbyxor. Jag kände hur det brände till på låret och slog till där med handen, och då så han bakom förlåt, men fortsatte vifta med cigaretten nära mig. Man bara, du brände just sönder mina strumpbyxor, lite kan du nog lugna dig nu, lite respekt tack..:/ Kram!

Johanna
2012-07-30 / 18:13:21

Heeeeelt underbart vore det!! Rökare väljer att röka och det ska inte behöva påverka oss på något vis.

Ida
2012-07-31 / 11:19:39 » Blogg/Hemsida: http://impam.blogg.se

Ja, tack! Tycker det är lite respektlöst när folk röker en mitt upp i ansiktet nästan. Har man själv valt att inte röka och då ska det accepteras. Tycker verkligen att det ska förbjudas.

Jeppa.
2012-08-01 / 15:13:48 » Blogg/Hemsida: http://pottfisk.blogg.se

Jag röker, tyvärr. Jag har slutat en gång tidigare, men föll tillbaka efter Peace & Love. Jag är väldigt kluven till det här. Till viss del är jag emot detta, på grund av att det då inte skulle finnas i princip någonstans förutom hemma man får röka, och då skulle jag bli väldigt grinig istället.
Alltid när jag röker på allmän plats går jag undan. Väntar jag på tåget ställer jag mig där ingen annan står, röker aldrig direkt innan jag ska med en buss, och ställer mig generellt där ingen annan går förbi. Går det någon förbi så håller jag undan cancerpinnen så att röken inte kommer på förbipasserande, särskilt om det är barn. Samma gäller om grannarna har ett fönster öppet eller liknande. Fimparna tar jag dessutom nästintill alltid reda på. Istället för ett förbud tycker jag att man bör få rökare att inse att allt måste ske med hänsyn till andra människor. På uteserveringar kan man väl ha en avskild röksektion eller liknande, för där håller jag med - att någon röker medan man äter är vidrigt. Perronger och uteserveringar - självklart, men hellre en plats där man faktiskt får röka. Badstränder - en plats där man får röka.

Arasen
2012-08-12 / 11:42:59 » Blogg/Hemsida: http://arasen.blogg.se

Jag är ganska kluven i frågan eftersom jag är rökare själv.. Självklart ska man visa hänsyn, men det behöver inte vara förbud överallt. Brukar gå undan en bit där det inte är så mycket folk (såvida jag inte är på stan och det är jättemycket folk överallt). Sitter jag på en uteservering röker jag inte om någon sitter i närheten och äter.. osv..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:

Trackback