Barn till homosexuella - rätt eller fel?

2009-03-10 » 17:01:07 / Kategori: Homosexualitet / KOMMENTARER (24)

Jag är homosexuell. Jag vill ha barn. Vilken debatt det genast blir!

Jag vill givetvis inte ha barn just nu, men i framtiden. Har andra mål i mitt liv att nå innan jag vill/ska bli förälder. Detta är något som provocerar många, att vi som homosexuella vill skaffa barn - barnet tar skada, barnet får fel syn på samhället hur det "ska" vara; den "normala" normen. Detta är något jag skiter fullständigt i. Om jag vill ha barn, då vill jag ha barn - varför ska någon annan få komma och säga vad jag får göra och inte göra med mitt liv? Ska jag inte få bli läkare då heller bara för att jag är bög? Min homosexualitet gör mig kanske till en sämre läkare? Knappast.

Jag kommer ihåg en killkompis jag hade förut och som var den första killkompisen som jag berättade för att jag var homosexuell. Han sade alltid "Det är något tillfälligt, det går över. Om inte annat så är du bisexuell och kommer vilja ha tjej och barn senare i livet." Jag vet väl själv bäst vad jag är och inte är? Om jag säger att jag är bög, då har jag bestämt mig för det. Det är ett stort beslut att ta och inget jag bara kan komma om ett år och säga "Hörni, jag skojade bara! Jag är inte ett sånt där fikus ni vet. Usch!" Jag står här, homosexuell och öppen och det kommer inte ändras. Men vi diskuterade i alla fall denna fråga, och han sade "Nej, barn kan du inte skaffa! Tänk på barnet!" Vadå tänk på barnet? Varför skulle barnet bli annorlunda? Jag kommer att älska barnet som vilken annan förälder skulle göra - och lära barnet att utvecklas som alla andra barn (även om alla är olika och utvecklas olika så klart). Något jag dock skulle lära upp mitt barn från tidig ålder är att det finns skillnader i samhället; läggningar, status, makt, fördomar, etc. Detta är något jag tror att många föräldrar drar lite undan och inte vill diskutera, men som är väldigt viktigt. Om man redan i tidig ålder poängterar att alla inte är likadana - det finns människor som gillar personer av samma kön så blir det lättare att förstå och acceptera och mindre chans att fördomar och hat uppstår. Har jag rätt eller fel?

Gaymaspappan


Detta är något jag gärna diskuterar och som jag kan prata länge och mycket om. Speciellt denna konsekvens många tror uppstår - att barnet "tar skada". Det är ingen hjärnskada vi pratar om! Barnet får samma kärlek från ett homosexuellt par som från ett heterosexuellt par. Är det inte kärleken inom en familj vi bör se till och inte vilken läggning föräldrarna har? Hur många barn finns det inte ute i världen som inte får någon som helst kärlek? Jag tror att de barnen hellre hade haft homosexuella föräldrar som är kärleksfulla än heterosexuella föräldrar som inte ger barnet någon som helst kärlek, tillit, omsorg, etc.

Vad jag inte vet är om jag vill adoptera eller skaffa barn den naturliga vägen. Vad jag känner nu så vill jag ha ett barn som är "mitt". Alltså ett barn från mig själv. Ett adopterat barn blir givetvis också mitt, men inte på samma sätt. Hoppas ni förstår.

Det blev långt, men det finns mycket att säga! Men har jag rätt? Bör vi inte se till kärleken inom familjen istället till vilket kön föräldrarna har? Det tycker i alla fall jag.

cl



Kommentarer
caroline
2009-03-10 / 17:47:31 » Blogg/Hemsida: http://carolinejosefineforsberg.blogg.se/

ja wipeout var ju grymt, skulle du våga vara med? ;)

2009-03-10 / 18:01:37

Men alla barn har rätt till en mamma och pappa. Jag har fått så mycket olika saker som inte två papper skulle kunna ge mig. En mamma ger en speciell kärlek precis som en pappa ger en speciell kärlek. Undersökningar från både BRIS och rädda barnen visade att barn som har heterosexuella föräldrar mår bättre och har en mer trygg uppväx. Det är ganska egoistiskt av dig att tänka bara för att du vill ha barn så ska du ha rätten att göra som du vill. Min mamma har gett mig saker i livet som inte min pappa eller två pappor skulle ha kunnat ge mig. Därför är det viktigt med att alla barn ska ha rätt till en mamma och en pappa. Det argumentet att alla homosexuella skull adoptera barn som inte har någon förälder överhuvudet taget är ett argument man använder sig av för att det ska låta bättre. Sanningen är att enligt statistik många homosexuella väljer att skaffa barn genom att man låter en kvinna bli gravid av ens egna spermier. Men det är en svår fråga. Men jag skulle vilja ha en mamma och en pappa. Homosexuella kan alldeles säkert ge en bra uppväxt till barn. Det är ingen tvekan om det. Men mamma och pappa är olika och dom kompliterar varandra så att man som barn får olika egenskaper som är bra att ha i framtiden. det får man inte av två av samma kön. MVh

Sofia
2009-03-10 / 18:32:28 » Blogg/Hemsida: http://ijustwantyoutoknowwhoiam.blogg.se/

Jag tycker du har helt rätt!
Och tycker inte alls det blir nån skada för barnet;s Lixom varför skulle det vara dåligt att ha homosexuella förälldrar? Jag skulle iallafall inte bry mig om jag hade det^^

Lona
2009-03-10 / 19:04:49 » Blogg/Hemsida: http://lonatrogen.blogg.se/

jag vet inte vart jag står, men alla ska ju ha rätt till ett barn. Varför inte få vara den man är, och varöfr ska inte alla få samma rätt?

johan
2009-03-10 / 20:11:29 » Blogg/Hemsida: http://johanbliixt.blogg.se/

Det är ett stort ämne att disskutera :P men jag tror jag är för homoadoption :P

sebastian
2009-03-10 / 20:30:10 » Blogg/Hemsida: http://mannequiiin.blogg.se/

Du skriver så bra min vän! Och jag har sån stor lust att bara skriva allt jag känner och tycker i detta. Nu är jag så himla trött dock, så jag väntar med att kommentera just detta. Men jag ska göra det! Håller iaf med dig i nästan allt du säger!

Jaså? Vad trevligt. är du ofta i Danmark då eller?

Okej så bra. Mina betyg har dock åkt rakt ner sen jag började gymnasiet. Men jag orkar faktiskt inte bry mig så mycket. Det löser sig. Fast jag har iofs ett år på mig att "fixa" det, om det är så att jag hittar drivkraften igen.

Emma
2009-03-10 / 20:55:55

Det är en självklarhet för mig att homosexuella ska få adoptera!!

all kärlek är bra kärlek!

Zäta
2009-03-10 / 21:02:55 » Blogg/Hemsida: http://www.metrobloggen.se/Mikaelaz

klart du ska ha barn :)

ja jag började min nyttiga dag idag, förutom en bulle så gick de bra :P o fikan igår var jättemysig :)

gjort nått kul idag?
Puss

2009-03-10 / 21:15:05

jag håller faktiskt med dig. Klart du ska få ha barn i framtiden.

l i n a
2009-03-10 / 21:15:07 » Blogg/Hemsida: http://linaana.blogg.se/

ja fifan :) killmodet är ju fan snyggast ;D tyyp..!

Ja, fredagar är jobbiga. går till 4 då! =/ men gud vad skönt å vara ledig.. varför är du det? =)

hade du en "skoj" skoldag? ;)

2009-03-10 / 21:48:34

Det är faktiskt såhär att de barnen som är barn till homosexuella ofta är mer älskade än barn till heterosexuella. Som homosexuell får man "kämpa med" för att få barn än om man är hetro.

Det är inte den sexuella läggningen som gör dig till en bra förälder, det är personen i sig. Min pappa är inte homosexuell, men det gör väl inte honom till en bra förälder för det? Finns många heterosexuella som är dåliga föräldrar.

Personligen har jag varit inne på att skaffa barn med ett homosexuellt par. Jag vill inte binda upp mig och gifta mig, bara tanken på det ger mig panik. Men jag vill gärna ha barn, ch jag vill ha barn med någon som jag vet prioriterar barnet.

Visst, att vara barn till ett par och få växa upp i den typen av familj är säkert det folk vill. Men många barn i sådana familjer mår dåligt. Homosexuella har rätt att skaffa barn, sålänge de är bra människor och sätter barnens mående först!

Knirr-Knarr
2009-03-10 / 21:57:19 » Blogg/Hemsida: http://hectorssyndrom.blogg.se/

Åh! Så underbart! Alltså, den här frågan finns det verkligen hundra aspekter på, beroende på hur man ser homosexuella. Speciellt bögar, med tanke på att i fördomarna så inkluderas det att vi är pedofiler också. Och då förstår jag verkligen om folk inte vill att vi ska ha barn, men nu hoppas jag att man inte ser så trångsynt överallt. Känns ändå som att synen på "oss" börjar vidgas lite med nya generationer.. Men det kanske bara är jag?

Hum. Skitbra inlägg i alla fall! :D

Stina
2009-03-10 / 22:23:00 » Blogg/Hemsida: http://theineloquents.blogg.se/

Sjukt. Föräldrarnas sexuella läggning har väl ingenting alls att göra med hur bra eller dåliga föräldrar de skulle bli?!!!
Om man resonerar sådär (som vissa) så borde man göra en utvärdering på vilka som ska få skaffa barn överhuvud taget.

malin
2009-03-10 / 23:23:20 » Blogg/Hemsida: http://malinberggrens.blogg.se/

jag tycker homosexuella ska få ha barn !
de skulle nog kunna ge ett barn lika mycket kärlek som alla andra.

Christoffer - Bögen från Dalarna
2009-03-10 / 23:35:40 » Blogg/Hemsida: http://gaymasen.se

Sv Anonym 1; Ja, det stämmer mycket i det du säger. Men jag känner fortfarande rätten till att skaffa barn om jag vill, och att jag är lika värdig att bli förälder som vem som helst - som klarar av det och vill ha barn. Du kan inte heller säga att "Jag har fått så mycket olika saker som inte två papper skulle kunna ge mig." - för du vet inte hur två pappor hade uppfostrat dig. BRIS kan ta sig, ibland. För de har inte tillräckligt med underlag för att lägga fram en studie som säger något sådant. Men ja, kärnfamiljen är mamma och pappa - men jag kommer i framtiden uppfostra mitt barn och allt som kommer därtill lika bra som en mamma och en pappa, det är jag bombsäker på. Mammarollen kan den få från mormor eller någon annan - kanske den person som insemineras, eller hur jag nu går till väga. Adoptin, inseminering eller sex-vanlig-väg. Det visar sig. :)

Christoffer - Bögen från Dalarna
2009-03-10 / 23:51:31 » Blogg/Hemsida: http://gaymasen.se

Sv Anonym 2; Verkligen intressant! Gillar det du tar upp. Och just som du säger: Det är faktiskt såhär att de barnen som är barn till homosexuella ofta är mer älskade än barn till heterosexuella. Som homosexuell får man "kämpa med" för att få barn än om man är hetro." --> som heterosexuell sätter man ofta barn till världen utan att kanske vilja det, vilket resulterar i att det blir ett kärlekslöst förhållande mellan mor/far och barn. Medan vi homosexuella, när vi vill ha barn så är det något vi vill - för vi kan inte bara få det överstökat och sedan få ett barn. Men samtidigt; det finns rötägg till allt, så alla homosexuella par som skaffar barn behöver inte vara bra föräldrar. Men förhoppningsvis finns kärleken där, förhoppningsvis! :)

Ida
2009-03-11 / 04:30:21 » Blogg/Hemsida: http://mira83.blogg.se/

Intressant läsning =)

Har själv kompisar som består i ett gift homosexuellt par där den ena av dom nu väntar deras första barn. Seminerat i danmark. Jag är jätteglad för deras skull och är övertygad om att de kommer bli fantastiska föräldrar!

Själva grejen att tänka "tänk på barnet" är ju bara absurd.. Ska ni avstå barn för att andra föräldrar inte kan uppfostra sina barn att acceptera olikheter?

Klart som tusan du ska ha barn, om du vill det =)

Anna Lilith
2009-03-11 / 06:58:18 » Blogg/Hemsida: http://www.wargaflicka.se

oj, jag skulle kunna skriva en jävla uppsats om detta. Håller med dig. Innan "kärnfamiljen" börjar spy galla över gayfamiljen tycker ja att de ska se över den ofta ickeexisterande kärlek som råder i sina egna familjer.

Anna
2009-03-11 / 09:23:07

Det är självklart att homosexuella ska få skaffa barn. Finns inget annat att diskutera! :o

Sara
2009-03-11 / 12:10:09 » Blogg/Hemsida: http://novembersara.blogg.se/

Kärlek och omsorg har ingenting att göra med vilket kön man är eller vilket kön man tycker om. Jag blir bara så arg att folk tänker så. Är det bättre att ett barn mår dåligt i ett fattigt land med två "normala" föräldrar som folk så vackert kallar det? Usch, det här gör mig bara så irriterad. Om ett barn skulle få en fin och rik uppfostran med ett par homosexuella, så grattis till det barnet. Alla barn förtjänar en fin uppväxt. Och homosexuella människor som adopterar måste, som någon säger här uppe, kämpa mera för att få det barnet dom vill ha. Därför tror jag att dom homosexuella som kämpar för att få barn blir jättebra föräldrar. Det kanske inte innebär att dom älskar sitt barn mer än vad ett homosexuellt par skulle göra, men homosexuella behöver ju verkligen kämpa för att få vad dom vill ha.

lina
2009-03-11 / 18:26:43 » Blogg/Hemsida: http://linahelena.blogspot.com

klart du ska ha barn!! huvudsaken är väl att man har föräldrar som bryr sig om en, inte vilket kön dom är.. det är dom som är emot homo- äktenskap/föräldraskap som förstör för barnen som faktiskt växer upp med homoföräldrar. jag fattar inte varför alla ska tjata om att det är onormalt. det finns homo.par även i djurvärlden. det är inget konstigt med det. det finns bara en jäkla massa tråkiga insnöade människor sokm förstör.

Johanna
2009-03-12 / 22:34:38 » Blogg/Hemsida: http://laantzz.blogg.se/

Jag är övertygad om att du en dag kommer bli en bra pappa. Att säga att "barnet tar skada" av att ha två pappor, eller två mammor är det dummaste jag har hört på länge! Den enda nackdelen jag kan komma på i så fall är att barnet inte kan ammas.. men det kanske inte spelar så stor roll. :)

joel
2009-04-20 / 16:47:58

Jag tycker att homosexuella skall få ha barn. Men det här snacket om att barn till homosexuella är mer älskade än heterosexuella bara är bullshit, bara för att man inte har kämpat för sitt barn lika mycket som homosexuella så kan man väl älska det lika mycket. Och jag håller med anonym 1 om att en mamma ger saker som en pappa inte ger och vice versa, men det hindrar inte homosexuella att skaffa barn.

Christoffer - Bögen från Dalarna
2009-04-20 / 21:12:28 » Blogg/Hemsida: http://gaymasen.se

Sv Joel; Jag menar inte att barn till homosexuella ÄR mer älskade - men de är verkligen älskade. Finns jättemånga "vanliga" par som har barn och älskar dem minst lika mycket - nästan alla föräldrar gör/bör göra det. Men ett homosexuellt par, där tror jag man är säker att man blir älskad. Men klart, inget jag kan bevisa, men jag tror.

Och jag håller även med om att man får bra delar från både mamma och pappa, men det går att kompensera på andra vis.

Men bra att du tycker att homosexuella borde ha lika stor rätt till att ha barn i alla fall! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Kommentar:

Trackback